A meditáció hatása

Mindennap ér minket stressz ez nem kétség. Ilyenkor idegesek, ingerlékenyek és túlfeszítettek vagyunk. Ha ez önmagában nem lenne elég sok civilizációs és sok más betegség is lehet a stressz következménye, ez sem újdonság.  De mit is tehetnénk ez ellen?

Selye Jánostól tudjuk, hogy stressz hatására a szervezetünk az „üss vagy fuss” reakcióval válaszol. De ezt a hétköznapokban nem juttathatjuk kifejezésre, mert akkor élhetetlenné válna a világ. Mit teszünk hát? Megfelelünk a társadalmi elvárásoknak és szépen elfojtjuk magunkban. Mert azt még sem lehet hogy egy megbeszélésen vagy az iskolapadban ha valaki pl kinevet minket akkor elfussunk a világ végére vagy beverjünk a másiknak egy jó nagyot. Ezért ülünk tovább és lenyeljük a dühünket vagy félelmünket. Közben viszont a stresszhormon dolgozik, izzadunk, ver a szívünk, vérnyomásunk emelkedik.

És amit biztosan tudunk, hogy a stressz megterheli az immunrendszert, a félelem és düh pedig a pszichét. Régebbi stresszeink pedig különösen nyomot hagyhatnak, tudatunk ezt már nem ismeri fel, a tudatalattink aláássa és ezzel igen megterheli egész lényünket és személyiségünket. 

A legtöbb ember kifejleszt magának egy megoldást, amivel a stresszt úgy tűnik képes elintézni egyszerűen elzárja a tudatát attól a résztől ahol a stressz által terhelt terület van. Ezen a területen gyűjti a stresszt és az gyűlik és gyűlik, míg már betölti az összes helyet és túlcsordul. Ilyenkor jön a szenvedés a nem tudom mi a bajom, de nem vagyok boldog vagy bármely pszichoszomatikus zavar.  Ha ezt így használjuk, akkor a tudatunkat elzárjuk a lelkünk mélyebb rétegeitől, így jóval kevésbé vagyunk kreatívak, nem használjuk ki a teremtő energiákat, nem tudjuk megélni az érzelmek pozitív sokszínűségét és lelkileg és szellemileg jóval kisebb fejlődésre vagyunk képesek.  Ha túlcsordul a stressz, átárad a tudatba és tünetet okoz, ekkor már oldani kell a stresszt valamilyen módon, ennek az egyik legegyszerűbb mégis igen átfogó módja a meditáció.

A meditáció segítségével sikerül ellazítani a testet és a lelket, feloldódnak a tudatsíkok közötti akadályok. Feloldódnak a régi stresszek és új bizalom épül helyettük.

A meditációs fázisok alatt, a tudtunk részleges vagy teljes kiürítésével, szellemünk kinyílik az újra. Ítélkezés és cél nélkül hagyjuk, hogy lelkünk felfedező útra induljon. Meditációban a lelkünk kényszerítés nélkül keres rá a sötét területekre. Olyan ez mintha egy liftet küldenénk arra szintre ahol a félelem, a bizalmatlanság vagy a düh lakik és hozzuk fel egy lifttel, melyben út közben ezeket az érzelmeket elfogadjuk és helyettük új pozitív érzelmeket építünk mint a szeretet és az öröm. Testünk és lelkünk egészségesebbé válik és jobban megismerjük önmagunkat. Kifelé változik az élethez való viszonyulásunk és jobban kommunikálunk.

Az elfogadást melyet a meditációban megtapasztalunk az életben nemcsak magunk hanem mások felé is érvényesíteni tudjuk. Már sokkal jobban toleráljuk az eddig mindig idegesítő helyzeteket és embereket. Ha jobban ismerjük önmagunkat sikeresebbé válunk, hiszen kevésbé vagyunk már manipulálhatók.  A hétköznapokban már nem érezzük magunkat zaklatottnak, a ránk szállt nyugalom érzet miatt könnyebben, jobban koncentrálunk. Jobban ismerjük önmagunkat így jobban látjuk céljainkat, jóval nagyobb önbizalommal élünk és dolgozunk. Önállóbbak, kockázatvállalóbbak és másokkal toleránsabbak vagyunk. Kiegyensúlyozottakká válunk és ha indulatosságot érzünk magunkon már azt is sikeresebben kezeljük. Így a környezetünk, családunk, munkahelyünk légköre is jóval pozitívabbá válik. Testi és szellemi teljesítőképességünk nő.

Kutatások szerint a meditáció csökkenti a vérnyomást, megszűnteti az elalvási zavart, növeli az emlékezőképességet és a tanulási képességet is. Javítható vagy teljesen megszűntethető vele pl: fejfájás, gyomorfekély, allergia, túlsúly és feszültségek. A meditáció stresszoldó hatására az immunrendszer erősebbé válik.

Ritka esetekben a negatív érzések ahogy oldódnak a tudatunkba emelkednek és van hogy ezt érezzük is, fejfájás vagy fáradtság törhet ránk átmenetileg.  Nincs ok aggodalomra, ezeket pozitívan értékeljük, a stressz oldódik, beléptünk a tudatunk egy mélyebb síkjába. Ha a meditáció alatt elalszik valaki, attól a mélyebb szinteket ugyanúgy eléri, mint a félig alvó állapotban és ugyanúgy feloldja a stresszt, mintha nem bóbiskolt volna el.  Ezért az elalvástól nem kell tartani, hiszen ugyanaz az eredmény érhető el így is.

A meditáció mindig alkalmazkodik a test és lélek központi szükségleteihez. A meditáció alatt mindenki mélyen pihen és biztonságban érzi magát. A meditáció kortól független, de 6 éves kor felett ajánlom, mert a kisebbek nehezen tudnak 10-15 perc után nyugodtan pihenni és figyelni, így zavarhatják a mellettük meditáló társukat. 

Ezért a kisebbeknek külön szombat délelőtti időpontot nyitottam, ahol rövid max 15 perces meditációt tartok, majd rajzolással, mozgásos feladatokkal és beszélgetéssel oldjuk a stresszt. Az aktualitások menüpontban láthatod a következő meditációs témát. Ha szeretnél emailt kapni a következő meditációkról, iratkozz fel a hírlevélre.