Ha azon gondolkodunk, hogy mit is tehetnénk gyermekünkért, azért hogy sikeressé váljon, valószínűleg ilyen gondolatok tódulnak a fejünkbe, mint kiváló iskola és oktatás, nyelvtanfolyamok, képességfejlesztő tanfolyamok, külföldi tanulmányok.

Amikor gyermekeink felnőtté válnak és mind megkaptak ezek közül annyit, amennyit csak teljesíteni tudtunk, mégis felmerülnek kérdések. Akadnak olyan életterületek, ahol gyengébben teljesítenek, kinek mi a nehezebb munka vagy magánélet, pénz vagy gyermeknevelés. Mindenkinek lesz valami olyan, ami nehezebben megy.

Itt van pár szabály, amiket követve, óriási ajándékot adhatunk a gyerekeknek, és jó pár lépés előnyt az élet bármely területén. Mindegy hogy a karrierjük szorul segítségre vagy éppen súlyfelesleggel küzdenek, nemhogy kilábalhatnak nehézségeikből, de a siker útjára is léphetnek, ha követik ezeket.

Saját életünkben is használhatjuk az alábbi szabályokat, megtanítva ezzel gyermekeinknek, hogyan is kell ezt csinálni. A gyerekek, mindent lemásolnak és elraktároznak a tudatalattijukban, és ha már ez vitathatatlanul így van, akkor hát tanítsunk nekik hasznosat, olyat amitől boldogak lesznek. És még tandíjat sem kell fizetni érte :D

1. szabály: Tanítsd meg az önfegyelemre!

Ez hihetetlenül fontos! Ha megtanulja, hogy előbb a kötelező és sokszor nehéz feladatokat kell elvégeznünk szemben a csábító sokkal könnyebb és élvezhetőbb feladatokkal, akkor minden területen nagyot segítettünk neki. Alkalmazhatja ezt otthon a házimunkában is és így máris megszabadultunk mi is több órányi noszogatástól és mérgeskedéstől. Alkalmazhatja suli után a házi feladatok elvégzésénél, így jóval könnyebb lesz elkerülni, hogy a nehezen kivitelezhető matek feladatok, a házik sorának végére kerüljenek, amikor már se kedv se idő nincs a felfogáshoz hát még a gyakorláshoz. Nyilván ez a tantárgy megy majd a legkevésbé a suliban. Hát fordítsuk meg! Vegyük a feladatok elejére a legkevésbé szeretettet. Végezzük el és máris nagyot segítettünk magunkon. Az érzésről nem is beszélve. Kinek volt már olyan hogy vasárnap este összeszorult a gyomra mert eszébe jutott hogy még mindig nem csinálta meg a házit vagy hogy az utálatos tantárgyból nem készült fel a dolgozatra, mert az utolsó percre hagyta? Ennél sokkal jobb érzés, amikor vasárnap délután a sulira sem kell gondolni, mert pénteken délután már mindent megtanultunk és szépen bepakoltuk a táskát.

Ezt már ovis korban el lehet kezdeni, úgy hogy alapösszefüggéseket átadunk. Nem eszünk desszertet ebéd előtt. Először a tápláló ételt esszük meg és csak utána a desszertet. Tudom én, hogy ezt mindenki tudja, de nem volt még olyan hogy hazaérve megettél egy finom sütit vagy csokit mert olyan éhes voltál vagy mert olyan rossz napod volt? Gondolod a gyerek nem látta?  És biztos vagyok benne, hogy figyelsz a hitelességedre, nem hiába hogy ehhez hasonló cikkeket keresel, keresed hogyan is segíthetnél a gyermekednek a legtöbbet. Ez egy nagyon jó példa az önfegyelemre. Mutasd meg neki és tanítsd meg, hogy ellen tudjon állni egy könnyebb, élvezhetőbb dolognak, mint a nehezebbnek! Szerinted a süti után fog még tápláló vacsorát kérni? Szerintem sem.

2.Tanítsd meg a jó szokásokra!

Tanítsd meg kialakítani a jó szokásokat. Egy új szokás elsajátítására 21 napra van szüksége. Mi lehet ilyen szokás?  Például szeretne olvasgatni, de sosincs már rá idő este, külön órák, edzések, tesókért rohangálunk ide-oda tanulni is kell. Alakítsatok ki új szokást! Még a reggeli forgatag előtt hagyjatok neki 20 percet amikor nyugalomban olvasgathat az ágyában. Ha tényleg szeretne olvasni, akkor képes lesz felkelni hidd el. De ha más tevékenységet szeretne csinálni, amire sosincs idő és ő ezt megfogalmazta, hogy milyen jó lenne, ha lenne rá idő akkor hajrá! Ahol motiváció van ott megoldás is!

 3.Tanítsd meg hogy előre kell gondolkodni!

Ennek a legegyszerűbb módja, amikor előző nap este átgondoljuk, hogy mi lesz másnap. Itt a siker kulcsa az, ha listát készítünk a másnap elvégzendő dolgokról. Így elkerüljük azt a pattanásig feszült állapotot, amikor este fél10-kor kiderül, hogy két hete feladtak valami rajzházit és ez most jutott a gyerek eszébe. Nem lesz ilyen! Már az előző nap az eszébe jut amikor átgondolja a teendőit és összeírja, hogy miket kell megtennie másnap. Meglátjátok, hogy rengeteg időt is nyertek. Ha tudod hogy van 5 feladatod és megcsinálod őket akkor marad egy csomó szabadidőd és nem azzal megy el az energiád hogy mit is kellene csinálnom? Vagy azzal, hogy játszom, majd rájövök hogy ezt sem, meg azt sem csináltam meg és jön a pánik, a feladás, meg a rosszabb jegyek. Végül is ugyanazt kell tenni mint amikor összeírod a bevásárló listát, csak ez egy feladat lista. Sikeresnek és büszkének fogod magad érezni!

 

Csak ezt a három szabályt kell neked és a gyermekednek követni ahhoz, hogy megváltozzon az életetek és máris a siker útjára léptetek. Aki ezt már kiskorában megtanulja, felnőtt korában nem lesz neki nehéz a munkahelyén a legnehezebb feladatokkal kezdeni, minden hónapban önfegyelmet gyakorolva takarékoskodni vagy akár minden nap sportolni az egészsége megőrzéséért.

 

Sok sikert!

Ha tovább is folytatnád a siker útjának elsajátítását, akkor jelentkezz a hírlevélre és ott információkat kaphatsz arról, hogy siker témában, mikor tartok következő előadást vagy tanfolyamot!

 

A fotó a jcmckenzie.com oldalról származik.

 

A szorongás bármikor kialakulhat: kritizálás, egy hangosabb megnyilvánulás vagy akár egy élethelyzet miatt. Soha nem tudhatjuk azt, hogy egy vélemény milyen szintű sebet üthet egy gyermekben.

Mi a szorongás? Sok olyan gyereket látunk, akire azt mondják az óvodában, az iskolában hogy olyan kis szorongó mintha ez egy tulajdonság lenne, mint például hogy kék a szeme. Mintha ezen a tényen nem lehetne változtatni. A szorongás azt jelenti, hogy az adott egyén fél attól, hogy valami rosszat tesz, fél attól, hogy ki fog kapni valamiért, amiről nem is tudja, hogy rosszul csinálta, fél a kritikától jöjjön az bárhonnan. Szülőtől, tanártól vagy akár a többi gyerektől.

A szorongás számára megoldhatatlan ügy, egy iszonyatosan nyomasztó érzés, ami úgy tűnik nem ér véget soha.

Hogyan vehetjük észre, hogy a gyerek szorong?

  • nehezen beszél a napjáról, arról, hogy mit érzett aznap a többi emberrel, játszótársaival vagy óvónénivel, tanító nénivel kapcsolatban
  • fontos részleteket hagy ki a napi történésekből, amikről nem szívesen beszél
  • sokszor halk szavú, nem szeret szerepelni
  • elkezd elmesélni valamit, aztán hirtelen elhallgat
  • arca fehér, szeme karikás
  • olyan mintha mindig fáradt lenne
  • nincs kedve kimenni az udvarra, a levegőre, nem hajtja a játékkedv, nem lelkes
  • nehezen áll neki a kötelező napi feladatoknak is
  • halogatja azokat a feladatokat amik megmérettetéshez köthetők
  • az az érzése van, aki ránéz, hogy csak túlél minden nap, csak érjen haza csak legyen meg a házi csak legyen meg a fürdés és legyen már vége a napnak

A szorongás stresszoldással megoldható. Megkeressük a szorongás gyökerét és abban az életkorban megnézzük mi történt. A történteken természetesen változtatni nem tudunk, de a hozzá kötött érzelmen, IGEN! Valami, amitől félünk, átváltozik elfogadássá többé már nem negatív érzelem többé. Minden esetben egy negatív érzelemből egy pozitívat képezünk. Így a gyökéroknál megváltoztatjuk magát az élményt és bármikor amikor a jelenben ugyanez a régi rossz érzés jönne fel, többé már nem fog. A jelenben megváltozik a viselkedés. Természetesen mindenkinek kell valamennyi idő a változáshoz, de a gyerekek a leghamarabb tudnak változtatni, ez tapasztalat. Nagyobbakkal már tudunk érzelmekről beszélni, párhuzamokat húzni, kisebbekkel inkább rajzolással, feladatokkal segítünk.

 

Kép:Techjoynt

A mese, a hatékony stresszoldó a mindennapokban

Tudjuk, hogy a mesék fontosak a gyermekeknek, de hogy mennyire nagy jelentőséggel bírnak a belső szorongásaik feloldásában, azon talán még nem töprengtünk. Kultúránk egyenlőre nem készíti fel tudatosan gyermekeinket arra, hogyan is birkózzanak meg olyan dolgokkal, mint a számonkérés okozta stressz, narcisztikus csalódás, testvérféltékenység, ödipális konfliktus, a szülőktől való fokozatos elszakadás. Hogy hogyan is kellene bátran szembenézni a problémákkal vagy leküzdhetetlennek látszó akadályokkal.

A gyermekekkel a mindennapokban, szimbolikus formában lehet hatékonyan közölni, hogy hogyan birkózzanak meg a nehézségekkel és jussanak el biztonságosan a felnőttkorba. A meséken keresztül a gyerekek tanulhatnak az öregedésről, a halálról, az örök élet utáni vágyról, hallanak arról, hogy a mesében egy gyerek elveszti az anyukáját, apukáját, így a számára egyik legkínzóbb fájdalom a szülő elvesztése (vagy az ettől való félelme) a mese alatt oldódik. Sok mese kezdődik úgy, hogy az egyik szülő meghal, igen szomorú és megrázó, viszont a mese alatt miután a főhőssel azonosult a mesét hallgató gyerek, a mesehőssel átélheti az utat, mely mégis boldog teljes élethez vezet még úgy is, hogy bekövetkezik amitől, lehet a legjobban fél, a szülő elvesztésétől.

A mesékből tanulnak a jóról és a rosszról és igen van, hogy a rossz néha felülkerekedik a jón, hiszen a gonoszságnak is lehet vonzereje, de végül a jó elnyeri jutalmát. Nem a jó végső győzelme fejleszti a tudatot, hanem a hősé, akinek a küzdelmeivel a gyermek mindvégig azonosul. Együtt szenved vele és együtt is győzedelmeskedik így alakítva a gyermekben az erkölcsi törvényeket.

A modern gyermeki irodalom sokszor nem beszél a belső konfliktusokról vagy vad indulatokról, így a gyermek nem kap segítséget, nem tudja mit kezdjen, ehhez hasonlatos érzéseivel. Pedig érez ilyet, lehet magányos vagy félhet az elszakadástól, lehet hogy halálos félelmet is érez. Ezeket szavakba nem tudja önteni, hanem közvetett módon fejezi ki, fél a sötéttől, vagy egy állattól vagy fél attól, hogy megsérül. A szülő is nehezen kezd ezzel bármit, hiszen a szülő is sokszor fél, ha felismeri ezeket a félelmeket a gyermekénél. A mese viszont ezt komolyan veszi és megnevezi ezeket a félelmeket azon keresztül, hogy kimondja, az ember igényli a szeretetet, fél a haláltól, valamint megoldásokat is javasol, azon a szinten, amit a gyerek is megért. „Még ma is élnek, ha meg nem haltak.” Nem áltatja a gyermeket azzal, hogy örökké élni fog és felhívja a figyelmet, hogy amíg viszont élünk, ha boldog kapcsolatot alakítunk ki egy másik emberrel akkor elfeledjük ezt az elmúlást majd elfogadjuk azt. A mesék azt sugallják, ha megtalálja a felnőttkori szerelmet, akkor már nem kell vágyakoznia az örök lét után. Lehet hogy van aki ezt irreálisnak gondolja de a mese lényege abban van, hogy tudatja ha valakinek sikerült interperszonális kapcsolatot kialakítania, megszabadulhat a szeparációs szorongástól. Csak úgy lehet egy kapcsolatban boldog ha elszakad a szüleitől, ha nem akkor elküldik a háztól, mint Jancsit és Juliskát.

A mai gyerekek már jórészt nem nagy családban nőnek fel, ezért nekik még fontosabb hogy megismerjék a történeteket, ahol a hősök egyedül vágnak neki a nagyvilágnak és a helyes utat követve megtalálják a biztonságos helyüket a világban.

A mese az egyetlen olyan műfaj, amely utat mutat a gyereknek, hogy felfedezhesse az identitását, hogy megtalálhassa a helyét az életben. És még ezen is túlmutat, azt is elmondja, hogy tapasztalatokra van szüksége ahhoz, hogy fejlődjön. Ehhez pedig mernie kell, ehhez kockáztatnia is kell majd, hogy végül elérje a boldogságot, de ez csak úgy érhető el, ha nem futamodik meg a veszélyek elől és kitartó. Ha a jó utat választja, akkor a mese arról is biztosítja, hogy a jóakaratú hatalmak megsegítik őt és végül eléri a célját. Viszont arra is figyelmezet, hogy a gyávákra és kishitűekre, akik visszariadnak énjük felfedezésétől sivár élet vár, vagy rosszabb.

A mese azért igazán csodálatos minden életkorban, mert nem adott tanácsokkal látja el a gyermeket (és felnőttet) hanem mindig az éppen saját magában fennálló belső konfliktusára vonatkoztatva megtalálja problémáinak saját megoldását. A mesének lehet, hogy semmi hasonlatossága nincs a gyermek hétköznapjaihoz, viszont annál több köze van a belső problémáihoz, melyeket megfoghatatlannak érez, ezért megoldhatatlannak is. A mesék nem a külvilágról akarnak hasznos ismereteket közölni, hanem az emberben lejátszódó belső folyamatokról.  

A mesék alakjai és eseményei is belső konfliktusokat személyesítenek meg, de csak nagyon finoman és áttételesen jelzik, hogyan lehetne megoldani a konfliktust és továbblépni egy magasabb rendű humanitás felé. A mese előadásmódja egyszerű, közvetlen és a hallgatója elé nem állít elvárást, így a gyermeknek nem kell azt éreznie elvárnak tőle valamit, aminek nem tud eleget tenni. A mese nem követel semmit, reményt nyújt és azt ígéri végül minden jóra fordul.

Minden nap megvan rá a lehetőségünk és esélyünk, hogy egy újabb mesével gazdagodjon a gyermekünk, segítsünk neki minél gyakrabban a mesék világának megismerésével is.

 

Bruno Bettelheim – A mese bűvöletében és a bontakozó gyermeki lélek c könyve alapján.

Kép: parents.com 

 

Szeretné, hogy a gyermeke eredményesebben tanuljon?

Szeretné, hogy a gyermeke az érzelmeit megtanulja kordában tartani és kezelni?

Szeretné, hogy a gyermeke magabiztosabb legyen, helyes én-képet alakítson ki, önbizalomhiánya csökkenjen, hiányosságai helyett az erősségeire fókuszáljon?

Szeretné hogy a délutáni leckeírás és tanulás rövid ideig tartson és könnyű legyen?

 

A gyermekek megtanulnak sok játékos stresszoldó technikát, mozgásos gyakorlatokat és részt vesznek nagyon rövid mesés meditációkban és játékokban. Minden gyermek az ő külön nehézségére kap megoldást, melyet az élet minden területén hasznosít majd. 

 

A gyakorlatok rendszeres használatával a gyermekeknél javulás tapasztalható:

 ☺ magatartásban

 ☺ olvasásban, szövegértésben

☺ írásban és számolásban

☺ és a testi koordináció terén.

 

A tanfolyamot Monori Zita és Fehérvári Andrea vezeti.

IDŐPONT: Kérlek érdeklődj e-mailben vagy telefonon

HELYSZÍN: Csízmás Kandúr Játszóház 1148 Budapest Fogarasi út 47.

TANFOLYAM DÍJA: 22.000 Ft (tartalmazza a jegyzetet és a békás kártyákat)

 

Jelentkezés és további információ az Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.

Az olvasási képesség zavara, mely a tanulási problémák közé tartozik. Ez egy olyan probléma, melynek nincs köze a gyermek (vagy felnőtt) iskolázottságához vagy intelligencia szintjéhez. Legáltalánosabb oka a környezeti tényezők okozta stresszen alapuló szerzett diszlexia, de szintén kialakulhat betegség, baleset vagy lelki trauma okán is. Vagy lehet örökletes is.

Bővebben...